Iedereen heeft er momenteel mee te maken. De scholen zijn gesloten, de kinderen zijn dus thuis. Sommige ouders van hoogbegaafde kinderen hebben hier al eerder mee te maken gehad. Voor sommigen was het altijd al zo. Voor mij niet. Mijn kinderen gingen beiden naar school, dus het is nu even aanpassen.
Meteen toen ik hoorde dat de scholen sloten, heb ik een schema gemaakt. Om de structuur er goed in te houden. Daar varen zowel mijn kinderen als ik wel bij. Elk half uur doen we iets anders. Samen een spelletje, zelfstandig werken in een werkboekje, buiten spelen, zelfs het fruit eten staat genoemd in het schema. Tot nu toe werkt het hier prima. We weten zo allemaal waar we aan toe zijn.
Sinds woensdag hebben beide kinderen ook werk op kunnen halen van school. Waar de een meteen het hele werkboekje afwerkt (elke dag een bladzijde, was de opdracht vanuit school), wil de ander het niet eens inkijken. Heerlijk dat verschil in karakter!
Natuurlijk had ik ook al veel op internet gespeurd en in onze Whatsappgroep had ik ook al tips gekregen van andere ouders. Want hoe kunnen de kinderen zich de hele dag vermaken zonder school, uitjes en vriendjes? Ik deel een paar ideeen met jullie. Ook hoor ik graag wat jullie doen, want we hebben nog zéker 2 weken te gaan…
Wat wij tot nu toe hebben gedaan:
Ik heb op de stoep de getallen 1 t/m 10 gekrijt (sowieso is stoepkrijt natuurlijk een hit). Ik vraag de jongste waar welk getal staat en hij springt op het juiste antwoord. Zo simpel kan het zijn.
Ik geef mijn oudste een som en zij springt naar het juiste antwoord. Ze wilde al snel naar boven de 10, dus we hebben er samen wat bij geschreven. Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen. Kijk naar de interesse van je kind.
Zo heb ik ook het alfabet gekrijt. De jongste vraag ik naar waar welke letter staat. De oudste vraag ik woordjes te spellen. Zo springt ze al spellend het alfabet rond.
Als je spelletjes of puzzels hebt met verschillende levels, kan je een afstreepschema maken. Zie foto. Voor elk gehaald level mogen ze een sterretje kleuren. De competitie tussen beiden is reuze, soms kan je dat inzetten ter motivatie 😉
Ook Sudoku is erg leuk om te doen. Voor de kleinsten kan je met kleuren werken en voor de groteren is er de normale variant met cijfers, maar dan wat gemakkelijker dan de volwassen variant. Ik vond ze hier.
Verder had ik vorige week al wat dingen bij een groot goedkoop warenhuis gescoord. Zoals deze letterkaartjes. De jongste vindt het fantastisch om op zijn manier te schrijven.
De oudste wordt helemaal gelukkig van een paar rijtjes sommen, die vond ik hier. Op internet staat sowieso erg veel leuks. Hier vond ik leuke werkboekjes.
De oudste is echt into rekenen op het moment. Ze vindt het dan ook erg leuk om te kleuren op nummer. Vooral als het nummer bepaald wordt door een som. Oa hier te vinden.
De jongste is meer van het kleuren en ‘verbind de punten’. Deze tekeningen vind je hier.
School tv heeft ook leuke filmpjes en de bibliotheek heeft extra luisterboeken ter beschikking gesteld (ook voor niet-leden!).
Kortom: wij hebben ons nog niet verveeld. Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie nog leuke tips?